יום שבת, 7 בינואר 2017

אוסקה, לא מה שחשבתם

על אוסקה שמעתי בפעם הראשונה לפני כ-11 שנים כאשר דני, חברי שמתגורר בה מזה עשור, סיפר לי שהוא נוסע לאוסקה לשנה ללמוד יפנית. דני היה אז סטודנט באוניברסיטת תל אביב ולמד בחוג למזרח אסיה על יפן ואת השפה היפנית. הוא נסע במסגרת תוכנית של משרד החינוך היפני עבור סטודנטים מצטיינים. אחרי שנסע, לא רצה לחזור. 

לקח לי כ-8 שנים מאותו יום ועד שהגעתי בעצמי ליפן בפעם הראשונה (על הטיול ההוא אפשר לקרוא בשלושת הפוסטים הראשונים בבלוג הזה). התחלתי את הטיול באוסקה בעיקר בגלל שדני גר פה ורציתי לפוגשו ולראות היכן הוא חי וגם כדי שתהיה לנו נחיתה רכה ביפן.

כאשר קראתי על יפן במסגרת ההכנות לטיול, אוסקה לא התבלטה במיוחד כנקודת עניין בטיול פה. רוב המטיילים מגיעים ליפן לתקופה של שבועיים - שלושה וכדי להספיק לראות כמה שיותר במדינה לא קטנה עם המון אטרקציות, נאלצים להתמקד בד"כ במקומות שנמצאים על הקו של טוקיו - קיוטו עם חריגות קטנות לאיזור האלפים או להירושימה. על אוסקה, שלא פעם משמשת כשער כניסה או יציאה למטיילים בגלל שדה התעופה קנסאי שנמצא בסמוך אליה, במקרים רבים, פשוט מדלגים. מי שנוחת בה או ממריא ממנה ובוחר להתעכב בה בגלל זה, בד"כ עושה כן ליום או יומיים. במקרים רבים אחרים, ממליצים למי שאי לו יותר מדי זמן ביפן, לקפוץ לאוסקה מקיוטו לחצי יום משעות אחר הצהריים ועד הרכבת האחרונה כדי לחוות את העיר ובעיקר את סצינת האוכל וחיי הלילה שלה.

גם מדריכי טיולים שונים, הן מודפסים והן אונליין, בד"כ נוטים לספק מידע מצומצם ולא מורחב על אוסקה והעניין בה לרוב מסוכם ב - 'אוסקה היא העיר השלישית בגודלה ביפן. אין בה יותר מדי נקודות עניין לתיירים והאטרקציות העיקריות בה קשורות לקניות, אוכל וחיי לילה'. 

אלא שאחרי שני ביקורים בעיר ואחרי שלושה חודשים של מגורים בה אני יכול לומר שיש באוסקה יותר ממה שנדמה. אני לא אעיז ואומר שאפשר לבלות פה שבוע, אבל יומיים עד שלושה בהחלט יכולים להיות מלאים בעניין שלא קשור לאו דווקא בקניות, אוכל או בילויים. 

השתדלתי לחלק את הרשימה לקטגוריות לפי אטרקציות, קניות, בילויים, אוכל ומקומות בסביבה הקרובה של העיר (עד שעה נסיעה ברכבת).

אטרקציות:

Umeda Sky Building - זו אולי האטרקציה המפורסמת ביותר באוסקה. מגדלי אומדה סקיי ושתי הקומות שמחברות ביניהם בחלקם העליון, נבנו בסוף שנות ה-90 והפכו לסימן ההיכר של העיר. 'הגשר' שבנוי בין שני המגדלים משמש כנקודת תצפית. בין הבניינים יש גן עירוני וקומת המרתף משמשת כשוק (בדומה לכל דיפאטו אחר ביפן). 

דוטונבורי (Dotonbori) - עוד אחד מסמליה של העיר. חלק זה של איזור נאמבה מהווה את המרכז של נאמבה והמרכז שלו הוא גשר אביסו (ולא דוטונבורי!) שמחבר בין רחוב הקניות אביסובאשי (Ebisubashi) לרחוב הקניות שינסאיבאשי (Shinsaibashi) ומהווה נקודת מפגש בעיקר לתיירים. מתחם דוטונבורי עצמו נמצא על הגדה הדרומית של תעלת דוטונבורי מצפון לתחנות התחתית נאמבה (Nanba - השם נאמבה נרשם עם נ' אבל מבוטא עם מ') וניפונבאשי (Nipponbasi) . האיזור כולו מאופיין בעשרות מקומות אוכל, חנויות והמוני תיירים. 
גשר אביסו הוא כאמור ליבו של האיזור כולו ומה שמזוהה איתו הכי הרבה אלו שלטי הניאון העצומים של בירת אסהיי והאיש הרץ של גליקו, החברה שמייצרת את הפוקי הידוע.

האקווריום קאיוקאן (Kayukan) - האקווריום העצום הזה ששוכן בחלקה המערבי של העיר, בסמוך לים, הוא אחד הטובים בעולם ולדעתי, הטוב ביותר שראיתי. הנושא העיקרי בו הם החיים סביב טבעת האש הפסיפית, אותה שרשרת הרי געש תת-ימית שמקיפה את הלוחות הטקטונים הפסיפים ושיפן יושבת בשוליה המערביים (ולכן מועדת לרעידות אדמה). בסמוך לאקוואריום ישנו גלגל ענק מרשים שמואר בלילות.

אולפני יוניברסל יפן - USJ - אחד מפארקי הנושא הגדולים ביפן והמתחרה הגדול של פארקי דיסני שנמצאים בסמוך לטוקיו. הפארק העצום נמצא בחלקה הצפון מערבי של העיר (מצפון לאקאווריום) ובצמוד אליו נבנה מרכז קניות פתוח שמכיר חנות מפעל של גאפ ומסעדות רבות, ביניהן הארד רוק קפה אוסקה. במתחם זה ישנו גם מוזיאון קטן שמוקדש כולו לטאקויאקי - מעדן של כדורי בצק ממולאים בתמנון - שנמכר בכל פינה באוסקה ונחשב לאחד מהמאכלים המקומיים המאפיינים את העיר.

מוזיאון המדע - נמצא באיזור קיטה (קיטה = צפון ביפנית) מדרום לאיזור אומדה. למרות שהמוזיאון כולו ביפנית, רוב המוצגים אינרטאקטיבים כך שילדים בכל הגילאים יוכלו להנות מהתנסות במשחקי מדע. כניסה למוזיאון עולה כ-400 ין למבוגר. באותו מתחם נמצא גם המוזיאון הלאומי לאמנות של אוסקה. 

טירת אוסקה - נבנתה לראשונה ב-1583 ונהרסה ונבנתה מחדש מספר פעמים. במלחמת העולם השניה, אחרי הפצצות אמריקאיות מסיביות על העיר, נחרבה הטירה לאחר שנפגעה בהפצצות והתחמושת שאוחסנה בה התפוצצה. ב-1995 אישרה הממשלה היפנית שיחזור נוסף של הטירה והמבנה המרכזי המשוחזר בנוי מבטון (בניגוד לשחזורים אחרים הבנויים מעץ). הטירה עצמה ריקה אך במתחם נמצא המוזיאון של העיר אוסקה ובנוסף קבורה במתחם קפסולת זמן שנקברה שם בסוף יריד אקספו שנערך בעיר ב-1970. 

מקדש שיטנוג'י (Shitennoji) - כמו כל עיר אחרת ביפן, גם אוסקה מלאה במקדשים בגדלים שונים. הגדול ביותר הוא המקדש הזה שנמצא ממזרח לאיזור נאמבה, בחלק הצפוני של רובע טנוג'י (Tennoji). המקדש הוא מקדש בודהיסטי ונחשב לאחד העתיקים ביותר ביפן. הנסיך שוטוקו הקים אותו בשנת 593 לספירה אך המבנים שבו נבנו מחדש מספר פעמים לאורך השנים, בפעם האחרונה, ב-1963. אחד המבנים הבולטים במקדש הוא פגודה בת 5 קומות. בכל 20 ו-21 לחודש נערך במתחם המקדש שוק פשפשים שבו כ-300 דוכנים בהם ניתן למצוא כל דבר כמעט. 

מגדל טסוטנקאקו (Tsutenkaku) - שם המגדל הנמצא בחלקו הדרומי של רובע נאניווה, משמעו 'המגדל שנוגע בשמיים'. נבנה במקור ב-1912 בדוגמת מגדל אייפל ושער הניצחון והיה מחובר ברכבל לפארק שעשועים סמוך. בשנת 1943 נפגע קשות בשריפה אך במקום שישופץ, הוא פורק והברזל שלו שימש למאמץ המלחמתי. לאחר המלחמה, הקימו התושבים לובי להקמת המגדל האהוב מחדש. לשם כך הוקמה חברה פרטית בשם 'טסוטנקאקו קאנקו' והמגדל החדש עוצב כמגדל בעל שמונה פאות. המגדל מפורסם גם בזכות תאורת הנאון שלו שבולטת למרחקים בלילות וצבעה משתנה לפי העונות (בעונת הסאקורה צבעה ורוד). הכניסה אליו היא דרך המרתף שתחתיו ועליה לתצפית עולה 700 ין למבוגר. סביב המגדל ניתן למצוא מספר גדול של מסעדות קושיקאצסו - ירקות, בשר ודגים בטמפורה. 

מגדל אבנו הארוקאס (Abeno Harukas 300) ומתחם תחנת טנוג'י - מגדל זה בחלק הדרומי של טנוג'י, נחשב לגבוה ביותר ביפן נכון להיום. ה-300 בשם המגדל מעיד על גובהו - 300 מטרים. במגדל שתי נקודות תצפית - אחת בקומה ה-16 אליה ניתן להגיע ללא תשלום. בקומה זו נמצאים גם מוזיאון לאמנות ובית קפה מצוין; השניה, בקומות  58 עד 60. הגישה לתצפית העליונה היא מהקומה ה-16 והעליה אליה כרוכה בתשלום של 1500 ין. בקומות התחתונות של המגדל ישנו כלבו הנחשב לגדול ביותר ביפן. הוא משתרע על שני בניינים המחוברים ביניהם ונמתח לגובה על 9 או 10 קומות (לא כולל קומות תת קרקע שמכילות כמו בכל כלבו, קומות אוכל ומעדניות). בסמוך למגדל נמצאת תחנת טנוג'י שהיא אחת מתחנות הרכבת הגדולות באוסקה וגם היא מכילה דיפאטו (נגזרת יפנית מהמילה Department store). מצפון לתחנה ולמגדל נמצאים מקדש שיטנוג'י וגם פארק וגן החיות של טנוג'י.

קניות:

אוסקה אמנם קטנה מטוקיו בהרבה אבל בכל הקשור לקניות, היא לא קטנה בכלל. למעשה לפי רוב מדריכי הטיולים, אחד הדברים שמאפיין את אוסקה הוא הקניות. כמו כל עיר גדולה אחרת ביפן ובהתאם למעמדה של אוסקה כעיר השלישית בגודלה (והמטרופולין השני בגודלו) ביפן, אוסקה מלאה בחנויות מכל סוג וגודל. לכל רשת יפנית יש חנות אחת לפחות בעיר.
הקניות באוסקה מרוכזות בשלושה מוקדים עיקריים - אומדה, נאמבה ובשנים האחרונות נוסף האיזור סביב תחנת טנוג'י.

מתחם אומדה הוא מרכז העסקים של אוסקה, בדומה לוולסטריט בניו יורק ומאופיין בגורדי שחקים. באיזור זה נמצאות גם שתי תחנות הרכבת הגדולות ביותר באוסקה - תחנת אוסקה ותחנת אומדה. שתי התחנות מקושרות ביניהן במעברים תת קרקעיים שבהם עשרות חנויות ומקומות אוכל.
על פני האדמה המצב דומה - סביב שתי התחנות הנ"ל ניתן למצוא חנויות ודיפאטו מכל סוג וגודל. מסעדות, ברים ומועדוני קראוקה גם נמצאים באיזור.

איזור נאמבה הוא אולי איזור הקניות הגדול ביותר באוסקה. האיזור מחולק למספר תת איזורים:
- רחובות מקורים כדוגמת אביסובאשי ושינסאיבאשי שהם רחובות של קניות.
- תחנת נאמבה הענקית שבנויה מעל ומתחת למרכז קניות ענק שנקרא 'נאמבה סיטי' ובצמוד נמצא מרכז נאמבה פארקס (Namba Parks) שגם הוא מרכז קניות.
- ממזרח לתחנת נאמבה נמצא האקיהאברה של אוסקה - DenDen Town - זהו רחוב סאקאי (Sakai Suji) שלאורכו יש עשרות חנויות אלקטרוניקה ותחביבים. חנויות רבות מוכרות ציוד אלקטרוני יד-שניה במחירים נוחים ובמצב מעולה. בחלקו הדרומי של הרחוב נמצא מתחם מגדל טסוטנקאקו. ברחובות הצדדיים יש חנויות קטנות וסדנאות של בעלי מלאכה (קצת מזכיר את איזור הרצל בתל אביב...).
- איזור דוטונבורי הוא לא רק אטרקציה תיירותית אלא גם איזור קניות.
- אמריקה מורה (America Mura או Ame Mura) הוא מתחם של חנויות קטנות ומגניבות בדומה לאיזור הארג'וקו בטוקיו. המתחם נמצא ממערב למידוסוג'י (Midosuji) (הרחוב הראשי שחותך את נאמבה מצפון לדרום  מכיוון תחנת שינסאיבאשי עד תחנת נאמבה).
רחוב Orange - נמצא מערבית לאמריקה מורה. נמתח ממזרח (מרחוב Yotsuhasi) למערב (עד רחוב Naniwa וקצת מעבר לו). מאופיין בחנויות בגדים ודברים אחרים. מזכיר קצת את איזור הארגו'וקו שבטוקיו, רק בקטן יותר.

איזור תחנת טנוג'י הוא האיזור השלישי והחדש ביותר של קניות בעיר. סביב מגדל הארוקס ובתוכו נמצאים מספר מרכזי קניות ודיפאטו. כמו באומדה, גם פה החנויות נמצאות מעל ומתחת לאדמה.

לרשתות החנויות הגדולות של יפן יש סניף אחד לפחות באוסקה:
ליודובאשי קאמרה שמתמחה בתחום האלקטרוניקה והצילום (או כל דבר שעובר בו חשמל) יש סניף ענק באומדה בצמוד לתחנת אוסקה.
לביק קאמרה, המתחרה הגדולה של יודובאשי יש סניף גדול באיזור נאמבה.
דון-קיחוטה, רשת החנויות שיש בהן הכל מפעילה לפחות 3 חנויות באוסקה. אחת באומדה ושתיים באיזור נאמבה.
יוניקלו, רשת האופנה הזולה והאיכותית מפעילה לפחות 6 או 7 חנויות באוסקה. הגדולה ביותר נמצאת במתחם אומדה ובמתחם נאמבה יש לפחות שתיים.
דאיסו, רשת חנויות 100 ין הגדולה ביפן מפעילה לפחות 4 חנויות באוסקה, שתיים מהן נמצאות באיזור נמאבה.

אוכל ובילויים:

רוב המבקרים באוסקה עושים זאת בנוסף לקניות גם בגלל האוכל וחיי הלילה. מגוון האוכל באוסקה הוא עצום וטווח המחירים נע מארוחות בפחות מ-500 ין ועד מסעדות פאר של עשרות אלפי ין. גם במקרה זה, פיזור מקומות האוכל דומה לפיזור איזורי הקניות. מתחם אומדה מכיל עשרות מסעדות, ברים, בתי קפה ומועדונים שונים. בגלל אופי הנדל"ן איזור זה מעט יקר יותר לעומת איזור נאמבה שהוא הלב הפועם של חיי הלילה באוסקה. איזור נאמבה שוקק חיים לכל אורך היום ובערב עמוס בבליינים היוצאים לאכול, לשתות או סתם להיפגש עם חברים. באיזור פועלים עשרות ברים ומועדונים מסוגים שונים.
באיזור יש לא מעט ברים המיועדים לזרים או מכוונים לטעמם עם בירות 'מערביות'. במקומות אלו ניתן לפגוש לא מעט זרים שחיים בעיר או מבקרים בה אך גם לא מעט יפנים שמגיעים לשם כדי לנסות לתפוס שיחה באנגלית עם זרים.

כמה מקומות בילוי ששוים איזכור:
בר מרטיני CinqueCento - כשמו כן הוא. בר שהמשקה העיקרי בו הוא מרטיני (מעורבב, לא משוקשק). עד 10 בערב לערך המקום רגוע למדי. מ-10 ועד השעות הקטנות המקום הופך לסואן ולסוג של פיק-אפ בר.
בר משחקי מחשב Space Station - הבר הזעיר הזה מאופין בכמה קונסולות משחקים שונות משנות ה-80 ועד ימינו. נכנסים, מזמינים משקה ואפשר לשחק כמה שרוצים. 
מועדון/בר Balabushka - מועדון-בר זה גדול למדי ומכיל מספר שולחנות סנוקר, פינות ישיבה ורחבת ריקודים. הקהל מעורב - יפנים וזרים.
רשת ברים HUB - לרשת זו שני סניפים עיקריים באוסקה, אחד באומדה שמתפקד כפיק-אפ בר והשני בדוטונבורי שרגוע יותר.
Beer House Molto - ממוקם בקומה ה-31 של מגדל גרנד האנקיו במתחם אומדה. הסיבה העיקרית לשבת דווקא שם היא הנוף העירוני של אוסקה. בירות שונות, חלק מהן בירות קראפט מצוינות. 
The Blarney Stone - רשת מקומית של פאבים אירים. יש אחד באומדה ואחד בשינסאיבאשי. מאופיין בקהל רב של זרים. בסניף באומדה (בו ביקרתי) יש הופעות חיות כמעט כל ערב של אמנים מקומיים או זרים.

כמה מקומות אוכל ששוים איזכור:

רשת Sukiya - רשת אוכל זולה מאוד (יש מנות בפחות מ-500 ין). מנות של אורז עם בשר בקר (או חזיר) חתוך לחתיכות ומוגש עם רטבים ותוספות שונות.
רשת Matsunoya - רשת טונקטסו שזה שניצל יפני. מזמינים אוכל במכונה בכניסה, מגישים את הפתק שיוצא מהמכונה למלצר/ית ומחכים לאוכל.
רשת Yoshinoya - דומה לסוקיה אבל יכולה להיות זולה יותר. 
סושי Sennariya - רשת מסעדות סושי איכותית למדי במחירים סבירים.
רשת סושי Ganko - רשת גדולה למדי של מסעדות סושי. באוסקה עצמה יש לפחות 4 סניפים.
מסעדת יאקיניקו NEXT - נמצאת בקומה ה-9 של דון קיחוטה שנמצא על רחוב מידוסוג'י. יש אפשרות לארוחת 'אכול כפי יכולתך' ל-90 דקות ב-2600 ין בערך (כולל מס).

Hot Pepper - מסעדה-איזקאיה בקומה ה-9 של מתחם Namba Hips שכולל אולמות פצ'ינקו, קראוקה, מסעדות וכו'. ניתן לקחת ארוחת 'אכול ושתה כפי יכולתך' ב-3000 ין לשלוש שעות.
Anngon - מסעדה ויאטנאמית מצוינת. נמצאת קרוב לתחנת שינסאיבאשי.
 CoCo Kare - רשת מסעדות הקארי הגדולה ביותר ביפן. בד"כ אוכל יפני הוא בעל טעמים מעודנים וגם החריף לא ממש חריף אבל פה ניתן לקבל קארי חריף אש אם רוצים.
Kamakura Ramen - אם אתם רוצים ראמן, זה המקום. יש יותר מסניף אחד באוסקה. מזמינים במכונה בכניסה, מתיישבים ותוך דקות מקבלים ראמן טרי ומהביל.
Xinfu hot pot city - מסעדת שאבו-שאבו סינית (עם טויסט יפני). שאבו-שאבו הגיע במקור מסין והמקום הזה סיני מאוד באופי שלו ובסגנון האוכל שמוגש לצד הבשר. ארוחת 'אכול כפי יכולתך' לשעה וחצי עולה כ-2000 ין. 
פיצריה Tokken - פיצה מעולה עם תוספות מגוונות ושמות משעשעים למדי לפיצות (פיצה עם עשבי תיבול שונים נקראת 'ספייס גירלס'). נמצאת מתחת למסילה בחלק הדרומי של תחנת נאמבה (מדרום לנמאבה פארקס).
Brooklyn roasting company - מקום שמוכר קפה מעולה ולא את הנוזל החום שהיפנים למדו מהאמריקאים להכין. נמצא באותו מתחם של הפיצריה Tokken.
Cafe Ciao Presso - רשת בתי קפה מצוינים שפזורים ברחבי העיר. סניף אחד שוכן בקומה ה-16, קומת התצפית החינמית של מגדל הארוקס 300.
Antico Cafe Al Avis - קפה בסגנון צרפתי בקומה 2- של HERBIS PLAZA סמוך לתחנת אוסקה.

מקומות מעניינים בקרבת אוסקה (עד שעה נסיעה):

הר Minoh - שמורת טבע במרחק של חצי שעה נסיעה מתחנת אומדה ובעלות של 270 ין. אחרי שיוצאים מהתחנה בעיירה מינו וחוצים את הכיכר נכנסים למסלול הליכה של כ-45 דקות שמסתיים במפל מים בגובה 30 מטרים. בעונות התיירות יש לאורך המסלול חנויות קטנות ודוכני אוכל המוכרים חטיף שהפך לסימן ההיכר של הפארק - עלה מייפל יפני מיובש ומטוגן ומצופה בטמפורה. חטיף זה נמכר בעיקר בעונת הסתיו אך גם עמוק לתוך החורף.

Itami Sky Park - בחלק הצפון מערבי של אוסקה נמצא שדה התעופה איטאמי, השדה הישן של אוסקה שהפך שדה תעופה לטיסות מקומיות, טיסות לואו קוסט וטיסות לטווחים קצרים מאז שנפתח שדה התעופה קנסאי בשנת 1994. בצידו המערבי של השדה, על גבעה מלאכותית נבנה פארק שאורכו כשני קילומטר (כמעט כאורכו של המסלול הארוך בשדה) במקביל למסלול ההמראה הראשי של השדה. הפארק פתוח ללא עלות לציבור. ניתן להגיע לפארק, לשבת על המדשאות ולהביט במטוסים ממריאים ונוחתים ללא הפרעות. באופן טבעי הפך הפארק למקום חביב על חובבי תעופה וצלמים. מתחנת אוסקה ניתן להגיע ברכבת עד תחנת איטאמי ומשם צריך לקחת אוטובוס.

בנוסף לכל הנ"ל ניתן למצוא דברים מעניינים נוספים באוסקה לינק הבא: 50 דברים לעשות באוסקה

2 תגובות:

  1. לא מצליח למצוא את
    Xinfu hot pot city בשום מקום. בטוח שזה רשום נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה המיקום של המסעדה: https://www.google.co.il/maps/place/%E9%91%AB%E7%A6%8F%E7%81%AB%E9%8D%8B%E5%9F%8E/@34.6694432,135.5067129,17.5z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x6000e68d95e3a70b:0x1baec822e859c84a!2sOsaka+Station!8m2!3d34.7024854!4d135.4959506!3m4!1s0x0:0xe63146b3ef489c8f!8m2!3d34.6691589!4d135.5082082

      מחק